تاثیر انواع فیبروم بر بارداری

تاثیر انواع فیبروم بر بارداری

8 آذر 1400

مطالعه مقاله 4 دقیقه زمان نیاز دارد

فیبروم رحم یکی از اختلالاتی است که در بسیاری از خانم‌ها مشاهده می‌شود. این اختلال بیشتر در سنین بارداری رشد خواهند کرد. معمولا فیبروم‌ها در بارداری تغییر اندازه نمی‌دهند، اما ممکن است برخی از آن‌ها در 3 ماه اول بارداری رشد کنند. همین رشد باعث ایجاد تاثیر فیبروم بر بارداری می‌شود. البته هنوز نتیجه قطعی برای تاثیر انواع فیبروم بر بارداری مشاهده نشده، اما برخی از افراد با وجود این اختلالات بارداری بدون خطر داشته‌اند. در برخی موارد هم باعث سقط جنین شده که می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

انواع فیبروم

قبل از این‌که بخواهیم درباره تاثیر انواع فیبروم بر بارداری توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی نسبی درباره این اختلال بدست آورید. در کل فیبروم‌ها به سه دستی اصلی ساب سروزال، اینترامورال و ساب موکوزال دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه این فیبروم‌ها را بررسی می‌کنیم.

فیبروم ساب سروزال

معولا این فیبروم‌ها بیرون از رحم و درون شکم یا درون حرفه لگن ایجاد می‌شوند. این فیبروم‌های ساب سروزال اندازه‌های مختلفی دارند. معمولا این فیبروم‌ها بدون بروز هیچ علائمی در حفره شکمی رشد می‌کند. در برخی موارد دیده شده که این فیبروم‌ها به اندازه یک هندوانه رشد کنند! معمولا فیبروم‌های ساب ‌سروزال با نفخ یا تکرر ادرار خودشان را نشان می‌دهند. البته این را هم بدانید که این نوع فیبروم‌ها در بیشتر موارد بدون هیچ علامتی به رشد خودشان ادامه می‌دهند.

حتما بخوانید: کیست تخمدان(بررسی انواع کیست تخمدان و روش های درمان)

فیبروم اینترامورال

این فیبروم روی دیواره رحم رشد کرده و همان‌جا باقی می‌ماند. طبق بررسی‌های انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت که همه فیبروم‌ها اول روی دیواره رحم رشد می‌کنند و بعداز مدتی به بخش‌های دیگر بدن منتقل می‌شوند. این فیبروم‌ها هم تا زمانی که به وضعیت خطرناک نرسند، هیچ علائمی از خودشان نشان نمی‌دهند.

کسانی که دچار فیبروم اینترامورال می‌شوند، خونریزی قاعدگی شدیدی را تجربه می‌کنند. البته این مورد در همه مبتلایان مشاهده نمی‌شود. چون‌که این نوع فیبروم‌ها جای کمی برای رشد دارند، معمولا به سمت حفره رحم حرکت می‌کنند. درصورتی که فیبروم‌ها به سمت حفره بروند، خونریزی قاعدگی شدیدتر می‌شود. محققانی که روی تاثیر انواع فیبروم بر بارداری تحقیق می‌کنند، این فیبروم را یکی از موارد برای ناباروری یا سقط جنین می‌دانند.

انواع فیبروم

فیبروم ساب موکوزال

این فیبروم‌ها در نزدیک یا داخل حفره رحم رشد می‌کنند. فیبروم‌های ساب موکوزال موجب شدید شدن خونریزی در قاعدگی می‌شوند. رگ‌های خونی درون فیبروم در روزهای آخر قاعدگی پاره شده و همین موضوع باعث خونریزی شدید در این چرخه خواهد شد. در  برخی موارد شخص مبتلا مجبور به بستری شدن در بیمارستان و تزریق خون می‌شود.

این مطلب درباره تاثیر انواع فیبروم بر بارداری است و بد نیست بدانید که فیبروم‌های ساب موکوزال در برخی از موارد باعث ناباروری یا سقط جنین می‌شوند. در برخی از موارد هم دیده شده که با وجود این فیبروم‌ها، بارداری روند عادی را طی کرده، اما در نهایت باعث زایمان زودرس شده.

تاثیر فیبروم بر بارداری در دوره‌های مختلف

حدودا بین 10 تا 30 درصد از خانم‌های مبتلا به فیبروم‌های رحمی در دوران بارداری دچار عوارض می‌شوند. این عوامل نامطلوب بارداری در محیط‌ها و سبک زندگی‌های مختلف مشاهده شده. البته ممکن است در برخی موارد کاهش انبساط رحم و انسداد مکانیکی برخی از دلایل وجود این اختلا‌ل‌ها باشد. مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود فیبروم‌های رحمی دچار مشکلات مختلف شود، مشخص نیست.

هفته‌های اول بارداری

تاثیر انواع فیبروم بر بارداری بسیار زیاد است. طبق بررسی‌های انجام شده، احتمال سقط جنین در خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند، بیشتر از افراد معمولی است. این را هم در نظر داشته باشید که وجود چندین فیبروم‌ تاثیر زیادی نسبت به یک فیبروم دارد. طبق بررسی‌های انجام گرفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که محل رشد فیبروم هم می‌تواند رابطه مستقیم با بارداری داشته باشد.

سقط زودهنگام جنین در خانم‌های مبتلا به فیبروه‌های داخل رحم، نسبت به فیبروم‌های بیرون رحم، داخل دیواره یا زیرمخاطی شایع‌تر است. هنوز مشخص نیست که به چه دلیلی فیبروها روی بارداری تاثیر می‌گذارند. افزایش تحریک‌پذیری، انقباض رحم، فشار فیبروم روی بخش‌های مختلف بدن و اختلال در خونرسانی می‌تواند مهم‌ترین دلایل باشند.

فیبروم و بارداری

هفته‌های آخر بارداری

زنان بارداری مبتلا به فیبروم نسبت به دیگر افراد دچار بارداری زودرس می‌شوند. همین مورد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که می‌توان با اشاره به آن تاثیر انواع فیبروم بر بارداری را متوجه شد. برخی از محققان هم معتقدند فیبروم‌ها یکی از عوامل خطرساز برای پارگی زودرس غشاها هستند. درواقع آزمایشات مختلف نشان داده که فیبروم‌ها با کاهش خطر PPROM ارتباط مستقیم دارند.

جدا شدن جفت یکی‌دیگر از موارد تاثیر انواع فیبروم بر بارداری

بررسی‌های مختلف نشان داده که زنان مبتلا به فیبروم نسبت به دیگر خانم‌ها 3 برابر بیشتر در معرض جدا شدن جفت قرار می‌گیرند. یکی از بررسی‌ها نشان داده که در 57 درصد از خانم‌های بارداری که فیبروم رحم دارند، جفت‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند. تاثیر انواع فیبروم و بارداری به این‌جا خلاصه نمی‌شود. در برخی از خانم‌ها هم مشاهده شده که وجود فیبروم خطر جفت سرراهی را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید: میوم رحم (فیبروم رحم)چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نتیجه‌گیری

فیبروم رحم یکی از اختلال بسیار شایع در زنان است. درست است که هنوز دلیل قانع کننده‌ای برای تاثیر انواع فیبروم بر بارداری بیان نشده، اما طبق آزمایشات انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که فیبروم روی سقط خودبه‌خود، زایمان زودرس، جدا شدن جفت، دیستوشی زایمان و خونریزی پس از زایمان تاثیر زیادی دارد.

این علائم و مشکلات را می‌توان با درمان‌های سطحی کنترل کرد. البته باید حتما پزشک متخصص برای روش درمان تصمیم بگیرد. در برخی موارد هم ممکن است که برای حذف فیبروم نیاز به عمل جراحی باشد. افرادی که قبلا دچار میومکتومی شده‌اند به احتمال زیاد باید از روش سزارین استفاده کنند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اینستاگرام دکتر سروی

برچسب ها:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید نشانی ایمیل و شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

By commenting you accept the Privacy Policy