درمان پولیپ های رحم با هیستروسکوپی

درمان پولیپ های رحم با هیستروسکوپی

30 بهمن 1399

مطالعه مقاله 4 دقیقه زمان نیاز دارد

یکیاز شایعترین توده های خوش خیم رحم پولیپ اندومتر است. پولیپ می تواند داخل حفره رحم یا کانال سرویکس دیده شود. در ده تا پانزده درصد موارد پولیپ ها بی علامت هستند. همچنین ده درصد پولیپ ها بدخیم هستند. توجه ویژه به پولیپ ها در سنین یائسگی از نظر تمایل به بدخیمی بسیار مهم است. پولیپ ها در حین اقدام به بارداری می تواند منجر به اختلال در لانه گزینی جنین شود.

 

رابطه پولیپ و ناباروری

ممکن است خانم ها با وجود داشتن پولیپ اندومتری بارداری مناسب داشته باشند. سایز بزرگ پولیپ می تواند منجر به اختلال در لانه گزینی جنین شود. بیمارانی که به دلیل ناباروری قرار است در سیکل درمانی ای وی اف قرار گیرند در صورت همزمانی با پولیپ اندومتر، قبل از اقدام به انتقال جنین حتما باید پولیپ با هیستروسکوپی خارج شوند.

 

رابطه پولیپ وسقط جنین

معمولا پولیپ ها سبب سقط جنین نمی شوند. در بیمارانی که به دلیل سقط مکرر مراجعه می کنند، در صورتی که در بررسی های سونوگرافی واژینال پولیپ کشف شود باید درمان قطعی ان انجام شود.

 

در چه مواردی برداشتن پولیپ با هیستروسکوپی ضروری است؟

پولیپ های رحم معمولا با علامت خونریزی های نامنظم واژینال تظاهر می کنند. پولیپ های بی علامت رحم توسط بررسی های سونوگرافی واژینال تشخیص داده می شوند. پولیپ های علامتدار در هر سایزی باید توسط هیستروسکوپی درمان شوند. درمان جراحی پولیپ های بی علامت در موارد زیر الزامی است:

1-پولیپ با سایز بزرگتر از 15 میلی متر

2-پولیپ های متعدد در سونوگرافی واژینال

3-افراد یائسه

4-افراد دچار سقط مکرر

5-افرادی که در سیکل ای وی اف هستند

حتما بخوانید: هیستروسکوپی چیست؟

 

پولیپ رحم

درمان پولیپ های رحم

1-درمان دارویی: در صورتی که پولیپ در اثر مصرف داروهای هورمونی به وجود امده باشد با قطع مصرف دارو ممکن است پولیپ خود به خود برطرف شود.

2-درمان جراحی پولیپ

در گذشته برای جراحی پولیپ از روش کورتاژ تشخیصی استفاده می شده، این روش هم اکنون برای درمان پولیپ مناسب نیست. اکنون بهترین روش درمان جراحی  پولیپ هیستروسکوپی است. در روش هیستروسکوپی حفره داخل رحم توسط گاز دی اکسید کربن و یا مایع نرمال سالین پر می شود.با وسیله ای که متصل به دوربین اندوسکوپی است زیر دید مستقیم از کانال سرویکس به داخل حفره رحم وارد می شویم. پولیپ اندومتر کاملا مشخص می شود. سپس توسط کوتری یا قیچی به صورت کامل پولیپ از دیواره اندومتر جدا شده و توسطه وسیله ای به نام گرسپر از حفره رحم بیرون اورده می شود.

 

احتمال عود پولیپ بعد از عمل هیستروسکوپی

همانطور که قبلا ذکر شد، توسط هیستروسکوپ می توان به طور کامل پولیپ های رحم راروئیت کرد و از دیواره اندومتر جدا کرده و از حفره رحم خارج کرد. بنابراین به دلیل جراحی کامل احتمال عود پولیپ به دلیل بقایای ان بسیار اندک است. به طور کلی میزان عود پولیپ 5 تا 10 درصد است. میزان عود د بیمارانی که تحت درمان های هورمونی هستند بیشتر است. افراد چاق و افرادی که پولیپ های متعدد دارند بیشتر دچار عود پولیپ می شوند.

 

ایا امکان تبدیل پولیپ به فیبروم وجود دارد؟

فیبروم و پولیپ رحم دارای علل و پاتولوژی های کاملا جدای از هم هستند و امکان تبدیل به یکدیگر را ندارند.

 

پولیپ جفتی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است سقط جنین اتفاق بیفتد و بقایای جفت داخل حفره اندومتر باقی بماند. اگر بیمار جهت بررسی مراجعه نکند و بی علامت بماند، بقایای حاملگی به صورت پولیپ رحم باقی می ماند. در خانم هایی که قصد بارداری مجدد دارند یا به دلیل پولیپ های جفتی دچار خونریزی می شوند این پولیپ ها توسط هیستروسکوپی خارج می شوند.

حتما بخوانید: هزینه عمل هیستروسکوپی در بیمارستان خصوصی

 

بهترین روش جراحی پولیپ در زنان یائسه

در زنان یائسه دیواره های رحم بسیار نازک می شوند ، در ضمن به دلیل کاهش هورمون های بدن کانال سرویکس هم دچار اتروفی می شود. به دلایل گفته شده احتمال سوراخ شدن رحم در اثر کورتاژ تشخیصی بسیار زیاد اتفاق می افتد. برداشتن پولیپ ها با هیستروسکوپی و ورود به رحم زیر دید مستقیم احتمال پارگی رجم را به شدت کاهش می دهد. پولیپ های سنین یائسگی به دلیل جضور طولانی مدت در رحم دارای نسج سفتی هستند و احتمال باقی ماندن انها در رحم پس از کورتاژ بسیار زیاد است. از طرفی به دلیل ریسک بالای بدخیمی در پولیپ های زنان یائسه برداشتن پولیپ باید کامل انجام شود. به دلایل مذکور خروج کامل پولیپ در رحم یائسه توسط هیستروسکوپ اکیدا توصیه می شود.

 

در پایان قابل ذکر است که عمل هیستروسکوپی برای خروج پولیپ یک جراحی کوتاه مدت، بدون درد با ریکاوری کوتاه و تقریبا بی عارضه است. انجام این جراحی در دستان جراح باسابقه بی عارضه می باشد و بیماران عزیز با طیب خاطر می توانند مراحل عمل جراحی را طی کنند.

 

دکتر فاطمه سروی جراح و متخصص زنان، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، مجموعه دکتر سروی در اعمال جراحی های لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی در رده پیشرفته قرار دارد

  • متخصص و جراح زنان و زایمان عضو انجمن نازایی اروپا و امریکا
  • دانشیار دانشگاه تهران و فلوشیپ فوق تخصصی نازایی،لاپاروسکوپی وهیستروسکوپی

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

برچسب ها:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید نشانی ایمیل و شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

By commenting you accept the Privacy Policy