تنبلی تخمدان و تغذیه مناسب برای پیشگیری از آن

تنبلی تخمدان و تغذیه مناسب برای پیشگیری از آن

13 شهریور 1400

مطالعه مقاله 4 دقیقه زمان نیاز دارد

تنبلی تخمدان یکی از بیماری‌های شایع بین زنان است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. نظرهای مختلفی درباره بهبود و کنترل این بیماری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها راهکارهایی موثر برای این موضوع محسوب می‌شوند. روند ابتلا و طول درمان تنبلی تخمدان بسیار پیچیده بوده و می‌تواند برای هرشخص متفاوت باشد، با این حال در ادامه می‌خواهیم برخی از موارد مربوط به تنبلی تخمدان و تغذیه مناسب برای درمان آن را برایتان توضیح دهیم. همچنین در این مطلب با علائم سندورم تخمدان پلی‌کیستیک، غذاهای مضر آن و نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری آشنا خواهید شد.

علائم تنبلی تخمدان

یکی از اصلی‌ترین علائمی که باعث می‌شود پزشک به بروز تنبلی تخمدان در بیمار مشکوک شود، نامنظمی پریودها است، بعضی اوقات این مورد حاد شده و مانع از قاعدگی می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری درون تخمدان‌هایشان معمولا کیست‌های زیادی دارند که به‌خاطر تولید زیاد هرمون‌های آندروژن ایجاد شده‌اند. تحقیقات نشان داده که بیش از 50 درصد از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دچار اضافه وزن هستند.

ازجمله دیگر علائم رایج برای تشخیص این بیماری می‌توان به جوش، افزایش سرعت رشد موهای زائد و ریزش مو اشاره کرد. مبتلایان به تنبلی تخمدان اگر پس از مشاهده علائم گفته نشده به پزشک مراجعه نکند، احتمال ابتلایشان به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، سرطان آندومتر، دیابت و فشار خون افزایش می‌یابد پس مهم است که این بیماری با جدی بگیرید.

تاثیرات تنبلی تخمدان روی بدن

طبق بررسی‌های انجام شده باید گفت، میزان انسولین موجود در بدن افرادی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند، نسبت به بقیه افراد بیشتر است. انسولین در لوزالمعده تولید می‌شود و وظیفه تبدیل قند به انرژی را برعهده دارد. اگر میزان انسولین در بدن کاهش یابد، باعث می‌شود که به مرور زمان میزان قند بدنتان افزایش یافته و کم‌کم به دیابت مبتلا شوید.

زمانی که میزان این ماده در بدن افزایش یابد، بدن شما دربرابر آن مقاوم خواهد شد و به‌همین‌دلیل میزان تولید آن بیشتر می‌شود تا بتواند قند خون را کنترل کند. وجود مقدار زیادی انسولین در خون باعث می‌شود میزان تولید هرمون‌های آندروژن و تستوسترون افزایش یابد.

تنبلی تخمدان

همه این تغییرات در بدن، وزن را افزایش می‌دهد و معمولا در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می‌بینیم که بیشتر آن‌ها نگران اضافه وزنشان هستند. بدترین رژیم‌ غذایی در تنبلی تخمدان، رژیمی است که در آن مقدار زیادی کربوهیدرات، مانند غذاهای شیرین وجود دارد. این مواد تحت هیچ شرایطی برای مبتلایان به تنبلی تخمدان توصیه نمی‌شود، زیرا باعث ایجاد مقاومت به انسولین شده و مانع از کاهش وزن می‌شود. تنبلی تخمدان و تغذیه رابطه مستقیم دارند که افراد زیادی هم از این رابطه باخبر هستند. برای آشنایی با رژیم غذایی مناسب این بیماری در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پولیپ رحم از نشانه ها تا تشخیص و درمان

رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

مطمئنا حالا این سوال برایتان پیش می‌آید که باید کدام خوراکی‌ها را در طول این بیماری مصرف کنید؟ همانطور که در بالا هم گفته شد، تنبلی تخمدان در کنترل وزن بسیار موثر است پس باید با میل کردن غذاهای مناسب، این بیماری را کنترل کنید. در ادامه به مواردی مربوط به تنبلی تخمدان و تغذیه اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

غذاهایی که باید به رژیم غذایی اضافه کنید

حالا وقت آن رسیده که بگوییم کدام غذاها را برای مبارزه با تنبلی تخمدان باید در رژیم غذاییتان قرار دهید. غذاهایی با فیبر فراوان، پروتئین‌های کم چرب، غذاها و ادویه‌های ضدالتهاب و منابع پروتئین کم‌چرب، بهترین پیشنهادها برای رژیم غذایی در تنبلی تخمدان محسوب می‌شوند. مواد خوراکی که فیبر زیادی دارند باعث می‌شوند سرعت هضم غذا بیشتر شده و درنتیجه میزان جذب قند هم کاهش یابد و اجازه ندهد انسولین بیش از حد تولید شود. ازجمله خوراکی‌هایی که فیبر زیادی دارند، می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل
  • کاهو، روکولا و سبزیجات با برگ‌های سبز
  • فلفل سبز و قرمز
  • عدس و لوبیا
  • بادام
  • توت‌ها
  • کدو و کدو تنبل

همچنین غذاهایی که مانع از ایجاد التهاب می‌شوند، بهترین مواد خوراکی برای تغذیه مناسب در تنبلی تخمدان‌ها محسوب می‌شوند. این خوراکی‌ها عبارتند از: گوجه فرنگی، اسفناج، بادام، گردو، روغن زیتون، توت فرنگی، ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین.

رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

درست است که منابع پروتئینی کم چرب مانند مرغ و ماهی، فیبر ندارند، اما شما را سیر می‌کنند. و همین موضوع باعث شده که این غذاها برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان پیشنهادی مناسب باشند. توجه داشته باشید که بهتر است از همه این غذاها درطول رژیم استفاده کنید تا زمانی که به بهبودی کامل برسید. تغذیه تاثیر بسیار زیادی دارد که به بخشی از آن در این مطلب اشاره کردیم، برای آشنایی بیشتر با تاثیرات مواد غذایی، مطلب نقش تغذیه در ناباروری را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: جنین اهدایی(بررسی روش درمان نازایی با جنین اهدایی)

غذاهایی که برای تنبلی تخمدان مضر است

اگر به تنبلی تخمدان مبتلا شده‌اید، باید استفاده از مواد خوراکی زیر را به کمترین میزان برسانید تا زودتر بهبودی کامل پیدا کنید. لیست غذاهایی که نباید در رژیم غذایی در تنبلی تخمدان باشد به شرح زیر هستند:

  • غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده‌اند، مانند نان‌های بدون سبوس، کیک و شیرینی
  • نوشابه‌های قنددار
  • غذاهایی که باعث ایجاد التهاب می‌شوند. مانند: گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده
  • پاستا و نودل‌ها. این خوراکی‌ها از آرد سفید و سمولینا تهیه شده‌اند و کربوهیدرات زیادی را به بدن منتقل می‌کنند.
  • شکر و قند

شکر و قند که خود کربوهیدرات هستند و در آن‌ها مقدار قابل توجهی از این ماده وجود دارد. قبل از خوردن خوراکی‌ها حواستان به لیست ارزش غذایی آن باشد. ساکروز، فروکتوز و دکستروز نام‌های دیگر کربوهیدرات هستند و باید از خوردن خوراکی‌هایی که این مواد را دارند پرهیز کنید.

یکی‌دیگر از موارد لیست بالا که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، مواد ایجاد کننده التهاب هستند. ازجمله این مواد می‌توان به سیب‌زمینی سرخ کرده، کره، گوشت قرمز، گوشت فراوری شده و… اشاره کرد که باید حتما آن‌ها را از لیست رژیمتان حذف کنید.

موادی که دارای کربوهیدرات تصفیه شده هستند، باعث ایجاد التهاب و مقاومت زیاد به انسولین می‌شوند پس، باید تا حد زیادی از مصرف آن‌ها جلوگیری کنید. ازجمله این مواد می‌توانیم به مواد خوراکی زیر اشاره کنیم:

  • نان بدون سبوس
  • شیرینی و کیک
  • دسرهای شیرین
  • سیب‌زمینی
  • خوراکی‌های تهیه شده از آرد سفید

نکاتی دیگر برای کنترل تنبلی تخمدان

فقط رعایت نکات تغذیه برای بهبود تنبلی تخمدان کافی نیست و باید موارد دیگری را هم در دوران این بیماری رعایت کنید. برای مثال شما باید برای مبارزه با تنبلی تخمدان ورزش و حرکات فیزیکی را بیشتر کنید. اگر ورزش را همراه حذف کربوهیدرات‌های مضر در لیست کارهای خود قرار دهید، بدن مقاومت خوبی برای کنترل میزان تولید انسولین از خود نشان می‌دهد. حدود 150 دقیقه ورزش در هفته می‌تواند پیشنهاد ایده‌آلی برایتان باشد. البته باید این را هم درنظر داشته باشید که مدت زمان ورزش نسبت به شریط جسمانی شما متغیر است.

تنبلی تخمدان و ورزش

عواملی مانند افزایش فعالیت جسمانی روزانه، کاهش مصرف کربوهیدرات، مصرف مواد غذایی فیبردار و مواردی این‌چنینی به کاهش وزن و سلامت بدن کمک می‌کند. کاهش وزن و تناسب اندام تاثیر مستقیمی روی بهبود روند تخمک‌گذاری و منظم شدن قاعدگی دارد. علاوه‌بر موارد گفته شده، باید استرس را هم به عوامل بروز تنبلی تخمدان اضافه کرد. برای کنترل استرس و اضطراب بهتر است مدیتیشن و جلسات یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید. رژیم غذایی در تنبلی تخمدان بسیار مهم است، اما نباید از تاثیر موارد گفته شده هم چشم‌پوشی کرد!

کلام آخر

باتوجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که بهترین روش برای درمان این بیماری داشتن برنامه غذایی و فعالیت روزانه مکرر است.

رژیم غذایی در تنبلی تخمدان تاثیر زیادی دارد پس به موارد گفته شده در بالا توجه داشته باشید تا بتوانید برنامه‌ای مناسب تهیه کنید.

ما در این مطلب مواردی مرتبط با تنبلی تخمدان و تغذیه را برایتان گفتیم که امیدواریم بتوانید با استفاده از آن‌ها به شرایط طبیعی برگردید. درصورتی که سوال و نظری درباره این بیماری داشتید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسانمان شما را راهنمایی کنند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اینستاگرام دکتر سروی

برچسب ها:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید نشانی ایمیل و شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

By commenting you accept the Privacy Policy