اطلاعاتی کامل درباره کیست فانکشنال

2 آذر 1400

مطالعه مقاله 4 دقیقه زمان نیاز دارد

معمولا هر ماه در بدن خانم‌ها کیسه‌هایی رشد می‌کنند که به  آن‌ها فولیکول گفته می‌شود. این کیسه‌ها وظیفه تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون را برعهده دارند که دقیقا موقع تخمک‌گذاری آزاد می‌شوند. درصورتی که یکی از کیست‌های فولیکولی عملکرد درستی از خود نشان نداده و به رشد خود ادامه دهد، کیست‌هایی مانند کیست فانکشنال بوجود می‌آیند. در ادامه این کیست را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم.

کیست فانکشنال چیست؟

این کیست غده‌ای است که در زمان تخمک‌گذاری یا بعداز آن روی تخمدان رشد می‌کند. وظیفه کیست فانکشنال این است که تخمک‌های بالغ را نگهداری کند و با تمام شدن دوران تخمک‌گذاری هم متلاشی می‌شود. درصورتی‌ که تخمک‌ها آزاد نشوند یا بعداز آزاد شدن تخمک‌ها، کیست بسته شود، این کیسه با مایع پر شده و به یک غده تبدیل می‌شود. کیست‌های تخمدانی با تومورهای تخمدانی تفاوت زیادی دارند. تومورها معمولا به سرطان تخمدان تبدیل می‌شوند، اما کیست‌ها در بیشتر موارد بعداز گذشت زمانی کوتاه از بین خواهند رفت. بیشتر کیست‌های تخمدانی بی‌خطر هستند و علائمی ندارند. درصورتی که یکی از این کیست‌ها بزرگ شود، می‌تواند باعث پیچیدگی تخمدان، درد، خونریزی و… شود. البته در موارد کمی این اتفاق میوفتد و معمولا بیشتر کیست‌ها خوش‌خیم هستند.

کیست فانکشنال چطور بوجود می‌آید؟

این نوع کیست‌ها برای ایجاد تغییراتی جزئی روی روند تخمک‌گذاری، در تخمدان ایجاد می‌شوند. برای این‌که عملکردهای تخمک‌گذاری روند بهتری داشته باشد، این کیست‌ها تشکیل می‌شوند. به‌خودی‌خود وجود کیست‌های تخمدان مفید است، اما اگر روند رشد آن‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است خطرساز شود. درصورتی‌ که کیست فانکشنال یا دیگر کیست‌ها بدون درد باشند، مشکلی برای خانم ایجاد نمی‌کنند، اما همان‌طور که گفته شد درصورت پاره شدن یا پیچ خوردن ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

کیست های تخمدان

انواع کیست‌های فانکشنال

این کیست‌ها از دو دسته فولیکال و لوتئال تشکیل شده‌اند که هرکدام ویژگی خاص خودشان را دارند. هرماه در تخمدان یک کیست کوچک رشد می‌کند که فولیکول نامیده می‌شود. در این کیست مقداری سلول تخمک وجود دارد و حدود 2 سانتی‌متر از آن پاره شده و سلول‌های تخمک‌گذاری را آزاد می‌سازد. ممکن است کیست فولیکولی گاره نشود و همین موضوع باعث می‌شود که تجمع مایعات در این کیست‌ها افزایش پیدا کند.

یک نوع کیست تخمدان دیگر هم وجود دارد که به آن کیست لوتئال گفته می‌شود. در ادامه تخمک‌گذاری، کیست‌های فولیکولی به جسمی زرد تبدیل خواهند شد و اگر تجمع مایعات در آن ادامه گیدا کند به کیست جسم زرد یا لوتئال تبدیل می‌شود.

حتما بخوانید: كيست هاى شكلاتى تخمدان

کیست فانکشنال چطور خودش را بروز می‌دهد؟

معمولا کیست‌های تخمدان علائمی از خود نشان نمی‌دهند، اما درصورتی که رشد آن‌ها ادامه پیدا کند، علائم آن‌ها هم شروع می‌شود. ازجمله علائم کیست فانکشنال می‌توانیم به درد پایین شکم در چرخه قاعدگی، نامنظمی در چرخه قاعدگی و خونریزی‌های غیرطبیعی واژن اشاره کنیم. این‌ها علائم کیست‌هایی هستند که دور تخمدان پیچیده نشده‌اند. درصورت پیچیدگی با علائمی مانند درد شدید و ناگهانی، حالت تهوع، درد هنگام رابطه جنسی و… مواجه خواهید بود.

اگر با علائم گفته شده روبرو شدیدف سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. اگر کیست فانکشنال پاره شود یا دور تا دور تخمدان بپیچد ممکن است مشکلات جدی برایتان بوجود آورد. برای مثال در موارد نادری، پزشک مجبور خواهد شد با عمل جراحی کیست و تخمدان را از بدن شما خارج کند. همچنین احتمال خونریزی داخلی و از بین رفتن تخمدان هم افزایش خواهد یافت.

کیست فانکشنال با چه روشی تشخیص داده می‌شود؟

ممکن است پزشک در طول معاینه‌ها انجام شده وجود کیست را تشخیص دهد. در این‌صورت از سونوگرافی لگن استفاده خواهد کرد تا از وجود آن مطمئن شده و نوع کیست را مشخص کند. البته معاینات فقط برای این موارد نیست و پزشک خوش‌خیم و بدخیم بودن کیست فانکشنال را هم تشخیص می‌دهد. برای تشخیص بهتر، باید به‌طورکامل سوالات پزشک را درباره چرخه قاعدگی و خونریزی‌های خود پاسخ دهید که او بتواند بهترین راه را برای درمان انتخاب کند.

حتما بخوانید: کیست تخمدان در بارداری (آیا کیست تخمدان در بارداری خطرناک است؟)

درمان کیست فانکشنال به‌ چه صورت انجام می‌گیرد؟

بیشتر کیست‌های تخمدانی بدون نیاز به دارو یا عمل جراحی از بین می‌روند و پزشک برای کمتر شدن در آن داروهای مسکن و گرم نگه داشتن محل درد را تجویز می‌کند. ممکن است پزشک تشخیص دهد که کیست فانکشنال پر از مایعات شده و باید آن را با عمل جراحی  خارج کند. همان‌طور که در بالا هم گفته شد این موارد کم پیش می‌آید، اما وظیفه ما این است که شما را با همه روش‌های درمان آشنا کنیم. در برخی موارد هم پزشک داروهای ضدبارداری را تجویز می‌کند که تخمک‌گذاری به تعویق بیوفتد و کیست‌ها هم تشکیل نشوند.

کیست های فانکشنال

دانستن این‌که کیست فانکشنال چه کیستی است، مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود. اگر حس می‌کنید با وجود مطالعه این مطلب سوالاتی درباره این کیست‌ها دارید، آن را از ما بپرسید تا راهنماییتان کنیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اینستاگرام دکتر سروی

برچسب ها:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید نشانی ایمیل و شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.